Vyhľadávanie

Kontakt

Cyklotúry, občianske združenie IČO 42360099

cyklotury.sk@gmail.com

Údržba bicykla po zime

11.03.2013 13:34

Zanedbaná starostlivosť o bicykel sa môže vypomstiť nielen vo forme pokazeného výletu, či nebodaj pádu, ale aj zbytočných výdavkov. Preto je vhodnejšie sústrediť sa na prevenciu. To platí obzvlášť po zime. Možno vám pomôžu nasledovné rady obsahujúce najdôležitejšie zásady údržby bicykla po zimnej prestávke.

Plášte

Je potrebné skontrolovať stav dezénu plášťa a jeho prípadné poškodenia. Príliš zodraté plášte sa nielen šmýkajú na vlhkom či lesnom teréne, ale sú aj náchylnejšie k defektu. Taktiež je potrebné skontrolovať, či boky plášťov nie sú popraskané, čo často býva dôsledkom nielen starnutia, ale najmä nevhodného skladovania (dlhodobejšie odstavenie bicykla na nenahustených kolesách). Opotrebované alebo poškodené plášte vymeňte za nové. Pred prvou vychádzkou je potrebné kolesá náležite nahustiť. Rozmedzie prípustného tlaku je spravidla uvádzané na bočnej strane plášťov.

Ráfiky

Ráfiky majú byť čisté a bez nerovností na bočných profiloch. V opačnom prípade môžu byť brzdy nedostatočne účinné alebo brzdenie nerovnomerné a tým aj nebezpečné. Je tiež potrebné (aspoň vizuálne) skontrolovať, či sú kolesá správne vycentrované. Najjednoduchšie to urobíme tak, že roztočíme koleso a sledujeme dráhu ráfiku medzi brzdovými gumičkami. V prípade, že nemáme príslušné pomôcky, resp. skúsenosti a vycentrovanie je potrebné, nastavenie radšej prenecháme odborníkom.

Náboje kolies

Kontrola spočíva v odhalení prípadnej vôle v ložiskách zatlačením odľahčeného kolesa v ráme bicykla do strán a tiež v odsledovaní hladkého chodu nezaťaženého kolesa. V prípade zistených nedostatkov je potrebné ložiská náboja nastaviť, resp. vyčistiť a namazať vazelínou.

Brzdy

Funkčné a správne nastavené brzdy predstavujú jeden z najdôležitejších predpokladov bezpečnej jazdy na bicykli. Nesprávne fungovanie bŕzd alebo ich zlyhanie môže mať tragické následky.

Ráfikové brzdy, u ktorých sa brzdný účinok dosiahne pritlačením brzdových gumičiek k ráfiku, je nutné v prvom rade vyčistiť. Následne je potrebné skontrolovať stav opotrebovania gumičiek. Nutnosť výmeny zväčša odhalí zodratie ich priečnych drážok. Príliš opotrebovaná brzdová gumička nielen že znižuje účinnosť brzdenia, ale môže spôsobiť až poškodenie ráfika. Tiež je potrebné skontrolovať nastavenie súmernosti a správnej vzdialenosti brzdových gumičiek od ráfika. Brzdové gumičky sa pri stlačenej brzde musia dotýkať ráfika v strede plochy určenej na brzdenie. V žiadnom prípade nesmú zasahovať plášť, ktorý by sa takto veľmi rýchlo zničil. Vzdialenosť oboch brzdových gumičiek od ráfika musí byť pri uvolnenej brzde rovnaká. V prípade zistených nedostatkov vykonáme nastavenie.

Kotúčové brzdy sú citlivé na oleje, takže pri mazaní bicykla buďte opatrní. Pórovité doštičky už odmastiť nemožno a jediným riešením je ich výmena za nové. Opotrebované doštičky včas vymeníme. Sledujeme aj upevnenie kotúča k prednému náboju. Šestica skrutiek by mala byť vybavená špeciálnymi podložkami, ktoré zabránia uvoľneniu. V prípade, že na vašom bicykli máte hydraulické brzdy, opravy a nastavenie zverte radšej odborníkom.

Lanká

Lanká a príslušné bowdeny skontrolujeme vizuálne. V prípade zisteného poškodenia lanko alebo bowden vymeníme. Ak zistíme, že lanko sa nepohybuje v bowdene celkom ľahko, je potrebné bowden uvoľniť z rámu bicykla a pri jeho presúvaní lanko nastriekať, najlepšie silikónovým sprejom. To môžeme urobiť aj preventívne. Konce laniek majú byť opatrené hliníkovými koncovkami aby sa lanká nerozpletali.

Reťaz

Najskôr skontroluje pomocou špeciálnej mierky mieru opotrebovanosti reťaze. Reťaz spravidla vydrží 3 až 6 tisíc kilometrov, a to v závislosti od techniky jazdy. Vyťahanú reťaz vymeníme za novú. Pri výmene je potrebné dbať najmä na to, aby typ novej reťaze zodpovedal počtu vašich prevodov (kazete) a aby reťaz mala správnu dĺžku (počet článkov).

Ak reťaz meniť nie je treba, pôvodnú očistíme a namažeme. Na čistenie reťazí sú v predaji aj špeciálne mechanické „práčky“. Na mazanie reťaze používame výlučne k tomu určené nevysychajúce oleje, ktoré obmedzujú lepenie nečistôt na reťaz.

Prehadzovač

Údržba prehadzovača spočíva vo vyčistení a namazaní jeho pohyblivých častí, napr. silikónovým olejom. Vyskúšame tiež jeho správne fungovanie. V prípade nesprávnej funkcie alebo charakteristického rapčania reťaze, doladíme správnu polohu napínacou skrutkou, ktorá je na zaústení lanka do prehadzovača. Niekedy je potrebné nastaviť aj dorazové skrutky, ktoré zabezpečujú správnu polohu reťaze na najväčšom a najmenšom pastorku, čím súčasne zabraňujú tomu, aby reťaz nevbehla do spicov, resp. nespadla z najmenšieho pastorku.

Pedále

Pedále je potrebné vyčistiť a skontrolovať či sú dostatočne dotiahnuté v kľukách (pozor, ľavý pedál má ľavotočivý závit!), či v nich nie je vôľa a či sa ľahko a plynulo otáčajú. V prípade potreby ložiská pedálov vyčistíme, namažeme a nastavíme, to samozrejme za predpokladu, že sú rozoberateľné. V prípade nášľapných pedálov tiež olejom ľahko namažeme miesta, ktorých sa dotýka „kufor“ pripevnený na cyklistickej tretre. Predídeme tak nepríjemnému škrípaniu pri šliapaní.

Odpružená vidlica

Údržbu vidlice je vhodné prenechať na špecializovaný servis. Obzvlášť to platí pre vidlice s olejovým tlmením. Sami si môžete odstrániť nečistotu, a to najmä na vnútorných nohách. Ak totiž jazdíme ďalej aj so znečistenou vidlicou, nečistoty sa dostávajú dovnútra vidlice medzi vonkajšie a vnútorné nohy a spôsobujú oveľa rýchlejšie opotrebenie puzdier vidlice. Táto činnosť je základom dlhodobo správne fungujúcej. V prípade vzduchovej vidlice, pravidelne kontrolujeme tlak vzduchu a pri poklese pod výrobcom odporúčaný tlak vidlicu dofúkame.

 

V prípade, že máte záujem s údržbou bicykla pomôcť, alebo potrebujete poradiť, kliknite na Späť a vyplňte kontaktný formulár.